onsdag 27 januari 2010

Tarte tatin


Min gamla blå stekpanna har sett sina bästa dagar. Därför har nu en ny grå stekpanna flyttat in här hemma. Den nya stekpannan går att ha i ugnen, det kunde inte den gamla.

När jag för några dagar sedan såg på tv-programmet "halv åtta hos mig" när en av deltagarna skulle göra en fransk äppelpaj blev jag nyfiken. Där var ju ett riktigt recept där stekpannan skulle in i ugnen, helt klart värt att provas. Programdeltagarens resultat blev tyvärr inte så fint då kakan fastnade i stekpannan, så jag valde att leta efter ett annat recept i hopp om att få ett snyggare slutresultat.

Till ca 6 personer behöver du:
2 ½ dl mjöl
100 g smör eller margarin
2 msk råsocker
2 stycken äggulor

Fyllning:
1,25 dl råsocker
40 g smör eller margarin
5 st äpplen

Börja med degen. Smula ihop mjöl och smör till en grynig massa och blanda sedan i sockret. Tillsätt äggulorna och blanda ihop till en deg. Låt degen vila i kylen ca 30 minuter.

Skala och kärna ur äpplena samt dela dem i 4 klyftor.

Ställ en ugnstålig stekpanna på spisen och smält smör och socker.

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg äppelklyftorna i stekpannan med smör- och sockerblandningen och låt dem steka i 15 minuter. Detta ger äpplena en gyllene färg och sockret karamelliseras.

Kavla under tiden ut degen tills den blir lite större än stekpannan. Lägg på degen över äpplena (i stekpannan) och stoppa in degen runt kanten. Ställ pannan i ugnen och grädda i 20 minuter. Sänk värmen till 150 grader och grädda i ytterligare 20 minuter.

Ta ut stekpannan ur ugnen och stjälp upp kakan på ett stort fat genom att lägga fatet upp och ner på stekpannan och sedan vända stekpannan så att kakan hamnar på fatet med äpplena uppåt.

Servera med lite grädde eller vaniljglass.


Mina kommentarer:
Jag hade lite problem med att kavla ut degen ordentligt. Men det allra svåraste var att lyfta över degen över äpplena i stekpannan. Min utkavlade deg gick i småbitar så pajskalet blev som ett lapptäcke.
Att få ut den färdiga pajen ur stekpannan tyckte inte jag var något problem, det var bara en liten bit som fastnade (men det gör det ju gärna i vanliga sockerkakor också, så det tyckte inte jag gjorde så mycket).
Den färdiga tarte tatinen var dock väldigt söt. Nästan lite för söt. Men när vi åt den dagen efter så tyckte inte jag att den var lika söt. Om det beror på att jag hade vant mig vid sötman eller om det på nåt sätt hade fördelats ut i pajen vet jag inte, men så var min upplevelse.

Nu menar jag inte att inte tarte tatinen inte är värd att lagas. Den var god (om än söt) och jag kan mycket väl tänka mig att göra det igen.
Något som jag absolut ska försöka mig på att använda igen är pajdegen. Den var nämligen riktigt god. Så på något sätt, i någon egen skapelse ska jag nog försöka få användning för den här degen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar