måndag 11 januari 2010

Paj med ostronskivling och kassler



I fredags fick jag ett stort paket. Ja, eller paket kanske är fel ord men en låda full med grönsaker, rotfrukter och annat gott levererades till dörren. Nu var det inte en överraskning att lådan kom, jag hade gjort en beställning av en ekologisk grönsakslåda. Även om jag visste vad lådan skulle innehålla så var jag mycket spänd på att få se innehållet.
Utmaningen i lådan (i alla fall för mig) var ostronskivling. Denna svamp har aldrig hittat hem hit förut (jag har inte vetat vad jag ska göra av den). Detta tycker jag är en utav fördelarna med att beställa färdig-hop-plockade grönskaslådor. Det följer med sånt som man kanske inte själv skulle valt och på så sätt kan man hitta nya favoriter.

För att komma på vad jag skulle göra med ostronskivlingen sökte jag lite på internet och hittade en ostronskivlingsodlare som hade både recept och information om svampen. Jag föll för ett pajrecept med ostronskivnling, kassler, purjolök och paprika som du hittar här. Pajen blev god och ostronskivling är en svamp som numera kan få följa med hem till köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar