söndag 3 januari 2010

Sushi på Fröken Fläders vis

Det finns alltid saker som verkar komplicerade och avancerade. Dessa tankar om omöjliga uppgifter har en tendens till att stoppa människor från att våga prova. Och utan att prova utmaningar kan man aldrig överraska sig själv. Det är så enkelt att låta utmaningarna få vara oövervinnerliga och att inte ens ge sig ikast med dem. Men för att öka självförtroendet får man inte vika sig för det svåra utan det är bara till att kavla upp ärmarna och ge sig ikast med det "omöjliga". Det kan ju faktiskt vara så att det inte alls är omöjligt utan rentav väldigt enkelt och med ett bra resultat. När man övervinner något omöjligt infinner sig en känsla av styrka.

Visst det finns olika omöjliga uppdrag och alla får ju inte ett lyckat resultat, vissa får inget resultat alls. Men om man inte provar hur vet man då att det är omöjligt och inte möjligt?

Sushi har varit ett av mina "omöjliga uppdrag". Inte för att jag har vetat. Jag hade ju aldrig provat, men jag hade bestämt mig för att sushi var omöjligt svårt att få ihop (om de ens överhuvudtaget skulle hänga ihop). Men som sagt, man ska ge sig ikast med det omöjliga... och det gjorde jag.


Resultatet:


  • riktigt bra

  • över förväntan

  • det här kan jag göra igen.



Sushi på Fröken Fläders vis

ca 28-30 st bitar


2 dl grötris
5 dl vatten
2 krm salt
1 tsk risvinäger
1 tsk socker
sjögräsark (för mig gick det åt 4 stycken)
några skivor rökt/gravad lax
1 fp crabstick
1 avokado
1 morot
ca 1 dm gurka
wasabipasta


Koka riset i det saltade vattnet i ca 25 min. Blanda riset med vinägern och sockret för att binda samman riskornen. Låt svalna i ca 10 minuter.

Skär gurkan, moroten och avokadon i stavar. Strimla laxen.

Ofta när man ser någon rulla sushi använder de en bambumatta, men det fungerar lika bra med en tunn kökshandduk (och det finns ju oftast hemma). Tag ett ark sjögräs (finns i mataffären bland de asiatiska varorna) lägg den blanka sidan neråt på kökshandduken och bred på ett ca 1 cm tjockt lager ris på ca 2/3-delar av arket. Lämna en remsa i den övre kanten (detta för att du skall kunna försluta rullen). Lägg på en tunn remsa wasabi ungefär på mitten av arket och sedan den fyllning du vill ha (det jag använde ser du ovan). Rulla sedan ihop rullen, hårt men försiktigt. När du kommer till den övre kanten (den utan ris) penslar du med lite vatten för att limma ihop rullen. Rulla sedan den sista biten och se till att sjögräsarket fäster i sig självt. Lyft sedan över rullen till en skärbräda och skär i bitar.

Jag är förvånade över resultatet. Rullarna blev fina och goda. Det var inte svårt att rulla ihop rullarna och arken gick inte sönder.
Sushi är inte omöjligt, och jag känner mig stärkt som har vågat prova något "omöjligt".

Vad ska du ändra från omöjligt till möjligt?

2 kommentarer:

  1. Wow jag får nog börja komma hem till er, du är ju sjukt händig:)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Fast poängen med sushin var ju att det inte alls var svårt (otroligt nog).

    SvaraRadera