tisdag 12 januari 2010

Ajvarkryddade köttbullar med klyftpotatis



Köttbullar är en riktig standarrätt i många familjer. När jag blandar ihop köttbullsmeten använder jag inget recept men trots detta blir de nästan likadana varje gång. Men eftersom att de blir goda så klagar jag inte. Fast visst hade det vara skojigt att få prova något nytt. På Icas hemsida hittade jag ett recept där de använde ajvar i köttbullarna. I stort följde jag receptet, men några ändringar gjordes naturligtvis.


till 5 portioner behöver du:

600 g färs
1 ägg
3 msk ajvar relish (jag använde den milda sorten)
salt och peppar
olja

klyftpotatis
potatis
olja
salt, peppar, rosmarin

Skala potatisarna och skär i klyftor. Koka potatisarna knappt mjuka. Fördela ut dem på en ugnsplåt och ringla över lite olja. Salta, peppra och krydda potatisarna. Blanda runt. Ställ in i ugnen på ca 200 grader tills potatisarna är färdig bakade och har fått fin färg.

Blanda färsen, ägg, ajvar, salt och peppar. Forma färsen till köttbullar och stek dem i lite olja i en stekpanna.

Servera köttbullarna med klyftpotatis, ajvar, tzatziki och sallad samt eventuellt sås (se nedan).


Då inte alla i lunchsällskapet gillar tzatziki rörde vi ihop en sås bestående av köttbuljong, skyn från köttbullarna, mjölk, maizena och ajvar. Det blev en riktigt god sås.


Köttbullarna fick en härlig smak av paprika och visade upp en orangeröd färg när de delades. Det här var gott och jag kan mycket väl tänka mig att göra köttbullar med ajvar fler gånger.

1 kommentar:

  1. Dessa var kalasgod. Tack för att vi fick smaka
    kram Helena

    SvaraRadera