söndag 17 januari 2010

Är maten det vi tror?

C kom hem med boken ”Äkta vara” av Mats-Eric Nilsson några dagar innan jul. Efter att ha läst i boken kan jag bara säga; vilket lurendrejeri som utspelar sig i mataffären! Livsmedlen som vi handlar innehåller både det ena och det andra. Jo, vissa saker visste jag väl innan. Men att det t.ex. finns tillsatser som är förbjudna i djurmat men helt okej i människomat, det hade jag inte en aning om. Anledning var att djuren inte kunde bestämma själva om de ville äta detta eller inte. Och det är väl en bra anledning i sig. Men hur ska vi människor kunna veta om vi vill äta de här tillsatserna eller inte, när vi inte ens vet vad det är för något? Och ännu värre, när vi knappt ens förstår vad det är vi stoppar i oss.

Nu kommer jag inte att börja laga all mat ifrån grunden. Men visst, ett lite aktivare val kommer jag att göra i min varukorg i fortsättningen. Jag kommer fortfarande att handla matvaror som innehåller tillsatser, men jag kommer välja lite mer vilken tillsats jag vill ha och titta mer på alternativen. För jag är övertygad om att det finns något som kan fungera ungefär lika bra som maten full av tillsatser. Så varför inte prova det istället?

2 kommentarer:

  1. Kloka ord. jag vill också läsa den boken.
    Helena

    SvaraRadera
  2. Ja, boken är mycket intressant. Det är ju inte bara det att maten innehåller saker som vi inte visste. Boken handlar även om hur varorna locktexter lurar oss att tro att de är på ett visst sätt, tex nypressad juice, när den egentligen pressades för flera månader sedan och efter det frystes.

    SvaraRadera