onsdag 20 januari 2010

Choklad- och kolatårta


Detta receptet känns så galet och konstigt att jag verkligen undrar hur fungerar. Men resultatet blir en chokladkladdkaka med mjuk kolakräm på toppen. Det bästa av allt, det ordnar sig själv i ugnen.

2 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 ½ dl socker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl mjölk
2 msk smält margarin

Att strö över smeten:
2 msk kakao
1 dl socker
1 dl farinsocker
2 dl kokande vatten

Blanda samman de torra ingredienserna till smeten i en bunke. Häll i mjölken och det smälta smöret. Rör om till en slät smet.

Häll smeten i en smord men INTE bröad form. Använd inte en form med löstagbar kant (då kan det rinna ut).

Blanda samman kakao, socker och farinsocker i en skål. Strö det sedan över smeten i formen. Häll tillsist det kokande vattnet över "sockerströsslet".

Grädda kakan i 175 grader i ca 45 minuter.

Låt kakan stå och svalna. Vänd sedan upp den på ett fat. Obs! Ta ett fat som är större än formen. Jag vände upp på en tallrik som inte hade mycket större diameter än min form och då rann en del av krämen av.

Ha gärna kakan i kylen ett tag innan den serveras.


Fröken Fläder har fått en fråga i kommentarsfältet angående om denna tårta blev god. Jag väljer att svara här i inlägget, så att ingen missar.
Denna chokladtårta blev mycket god. Jag tycker att det påminner om en kladdkaka med chokladkolakräm (påminner lite i smaken om julgodis, fast då mycket mjukare och mer rinnande). C tyckte att det påminde honom om chokladpudding.
Jag tycker absolut att alla ska våga sig på att göra denna chokladtårta. Men kanske inte till den finaste festen, för mitt resultat blev inte av det snyggaste slaget (därför enbart bild från när kakan står i ugnen). Kanske var det jag som inte kunde vänta utan vände upp kakan för tidigt. Kanske är den verkligen så rinnande i krämen som min blev och då undrar jag om det nånsin går att få till ett snyggt resultat. Jag har i efterhand funderat på om det inte skulle gå att göra kakan i portionsformar (som då inte vänds upp på fat utan serveringen sker i formen). Då är ju kakan kvar i sitt "fina" utseende och så får krämen ligga som en överraskning i botten. Fast man missar ju i och för sig det härliga i att få en kräm över kakan som är gjord "alldeles av sig självt".

2 kommentarer:

  1. Kakan blev mycket god, men ganska så mäktig. För att ingen ska missa denna kommentar om tårtan har jag utökat mitt inlägg, så läs gärna inlägget igen.

    SvaraRadera