fredag 15 januari 2010

Gästbloggare: Färsk pasta med lax och varma grönsaker

Foto: Syster Smultron

Syster ringde och sa att hon hade lagat en mycket god laxrätt. Den kan du lägga in på bloggen, sa hon. Men inte kan jag lägga in en rätt jag inte har lagat. Därför har Fröken Fläder nu fått sin första gästbloggare. Här kommer Syster Smultrons smarriga pasta och laxrecept.


Det här är en väldigt enkel maträtt som går fort att göra. Originalreceptet är hämtat från www.ica.se, men jag har ändrat lite i det för att passa mig. Tycker man inte om lax, går det bra att istället ha kyckling till. Personligen tycker jag att det är grönsakerna som gör hela rätten och det går också bra att ha bara dem och pasta.

När det gäller grönsakerna så kan man ta det man har hemma och vad man tycker om. Tomaterna tycker inte jag att man ska plocka bort eftersom det är de som gör grönsakerna lite såsiga.

Till 4 portioner behövs:

500 g (färsk) pasta
4 portionsbitar laxfilè
1 st rödlök
2 st morötter
1 st svartrot
2 st tomater
2 msk olja
salt och peppar
citronsaft
100 g fetaost

Börja med att skala lök, morötter och svartrot. Hacka löken samt strimla morötterna och svartroten. Tomaterna ska sköljas och sedan skäras i bitar. (Så här långt kan man förbereda innan).

Stek laxen och krydda med salt och peppar, tar ca 10 minuter.
Koka pastan efter anvisningarna på förpackningen. (Titta på koktiden för pastan innan du börjar med maten, så du lättare kan se när du ska börja koka vatten, för att allt ska bli färdigt i någorlunda samma tid.)

Häll i oljan i en kastrull och blanda ner lök, morötter och svartrot. När de är stekta och morötterna och svartroten är mjuka (efter ca 3 minuter), blandar du ner tomaterna. Smaka av allt med salt, peppar och citronsaft efter behag.

Servera laxen med pastan och de varma grönsakerna och strö smulad fetaost över.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar