onsdag 6 januari 2010

Brödbullar med frön och korn

Jag har fått ett önskemål om att lägga ut ett recept. Det handlar om brödbullarna som bakades med frön och korn som legat i vattenbad över natten. När någon frågar efter receptet på något som man har lagat, då vet man att det var uppskattat för en önskan om ett recept är nämligen ett gott betyg.

Receptet kommer från tidningen Matmagasinet. Jag förstod inte riktigt hur de menade att själva "utbakningen" av bullarna skulle gå till, så jag gjorde på mitt egna och mycket enkla sätt. Tyvärr har jag ingen bild av dessa bullar, men en bild på själva degen ser du här


Här följer hur jag gjorde bullarna (eller det är kanske fel att säga bullar, för de blir snarare platta fyrkanter).

1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
5 dl vatten
50 g jäst
1 ½ msk honung
1 ½ tsk salt
ca 8 dl vetemjöl

Kvällen dagen innan bakandet: Lägg vete- och rågkrosset i en bunke tillsammans med solros- och linfrön. Häll på 2 dl vatten. Låt stå över natten (rumsvarmt).

Bakdagen: Smula ner jästen i en bunke och häll 3 dl fingervarmt vatten över. Rör tills jästen är upplöst. Tillstätt kross- och fröblandningen som stått och svällt över natten.
Tillsätt honungen och saltet och blanda ner vetemjölet. Arbeta tills degen är smidig och låt den sedan jäsa under bakduk i ca 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta snabbt, och lite löst, ihop degen och häll sedan ut den på en bakpappersklädd plåt med höga kanter. Bred ut degen över plåten och skär den sedan i 12 rutor (själva bullarna). Låt jäsa i 15 minuter och grädda sedan bullarna i mitten av ugnen ca 12-15 minuter.


Uppdatering:
Idag när jag bakade bullarna bytte jag ut honungen mot rivet äpple. Gick utmärkt och blev gott. Kan vara ett tips om honungen hemma har tagit slut.

4 kommentarer:

  1. Ååå, tack så mkt! Bullarna var verkligen goda. Får testa att baka egna i helgen. Kram

    SvaraRadera
  2. Lycka till med bakandet. Glöm bara inte att det krävs förberedelser kvällen innan.

    SvaraRadera
  3. Bullarna blev supergoda. Helt klart mitt nya favoritbröd!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att höra att du också fick ett bra resultat. Och jag kan bara hålla med, de är supergoda :)

    SvaraRadera