måndag 15 februari 2010

Resultatet av surdegsprojektet



Några har säkert väntat med spänning på hur resultatet av surdegsprojektet blev, och tyvärr har ni fått vänta länge. Det blev helt enkelt annat att göra än att blogga. Men bakande av mitt första surdegbröd blev ändå av. Resultatet blev ett gott bröd som jag mycket väl kan tänka mig att göra igen. Det blev dock lite smuligt och jag har läst att surdegsbröd inte ska bli så smuligt så kanske var inte surdegen helt färdig, vad vet jag. Men jag kan tänka mig att baka surdegsbröd igen (och det har jag faktiskt redan gjort). Visst var det lite meckigt att föda upp en surdeg, men samtidigt så var det roligt att se hur den växte. Men nu har jag ju små surdegsdegar i frysen (den surdeg som jag födde upp var ju mycket mer än det som användes till det här brödet) som väntar på att få komma fram och vara jäskraften i ett bröd, så nästa gång kommer det ju gå fortare att få själva brödet färdigt.

Receptet jag följde kommer från Matmagasinet nr 2, 2010. Jag gjorde några smärre ändringar i ingredienser och beredning.

För ett bröd behövs:
3 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl special
½ dl hela linfrön
½ msk salt
1 msk olja
1 msk vit sirap
3/4 dl surdeg
1/4 paket jäst (12,5 g)
3 dl fingervarmt vatten

Blanda mjöl, linfrö, salt, olja, sirap och surdeg i en bunke. Smula ner jästen. Häll i vattnet och bearbeta tills degen släpper kanterna på bunken. Låt jäsa i ca 1 timme.

Knåda igenom degen (traditionsenligt görs ju detta på bakbordet, jag valde att bearbeta degen i bunken). Klä en brödform med bakplåtspapper och lägg i degen (formad till en limpa). Låt jäsa i ca 45 minuter. Värm ugnen till 250 grader.

Pensla brödet med vatten. Grädda längst ner i ugnen i 5 minuter. Sänk sedan värmen till 200 grader och grädda i ytterligare 40-45 minuter. Låt brödet svalna.

2 kommentarer:

  1. sånt tålamod du har:)

    annellisaa:)

    SvaraRadera
  2. Det kändes som om det tog lååång tid innan jag fick se resultatet. Men eftersom det inte går att påskynda var jag tvungen att vänta (..och vänta och vänta) :)

    SvaraRadera