onsdag 3 februari 2010

Fröken Fläders surdegsprojekt: dag 1

Jag har satt en surdeg.

Surdeg är ju väldigt "inne" just nu. Det pratas om surdeg till höger och vänster. Nu måste jag inte laga viss sorts mat bara för att det är populärt just nu, men jag har funderat på det här med surdegsbröd; är det verkligen godare än vanligt bröd bakat på jäst. Enda sättet att ta reda på det är ju att prova.

Recepten jag har hittat har verkat som rena vetenskapsprojekten med angivelser i gram och det måste vara si och så. Nu har jag ingen våg, ja badrumsvågen då, men 60 gram mjöl... nej så exakt är den inte. Men nu har jag hittat ett recept på Pain de Martin i deciliter och decilitersmått det har jag hemma. Jag har dock valt att använda grovt rågmjöl (såg det i ett annat recept).

Så nu är surdegen satt, men jag måste vänta i 5 dagar innan det är dags för bakande. Fram tills dess är det lite vändande på burken och påfyllning av mjöl och vatten som gäller. Ja, ni kan följa surdegens närmaste dagar här på bloggen. Detta är steg 1, surdegen blir till.


Surdeg på råg, dag 1
Blanda ihop 1 dl ljummet vatten med ½ dl grovt rågmjöl i en glasburk (burken bör rymma minst ½ liter). Lägg på locket, men skruva inte fast det så att det blir tätt. Ställ burken på ett varmt ställe. Blanda runt i burken varje morgon och kväll i 3 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar