lördag 27 februari 2010

Citrusmarmelad



Lång helgfrukost är aldrig fel. Att sitta och äta i lugn och ro istället för med vardagens lilla tidspress som alltid finns där i tankarna. Att då kunna lyxa till frukosten med lite hemmagjord marmelad gör det ju ännu trevligare.


Att göra egen marmelad är faktiskt ingen konst. Särskilt inte om syltsocker används. Förpackningen innehåller både socker, pektin och konserveringsmedel och på dess baksida står precis hur man kan göra. Nu tycker ju jag att det blir lite för sött om baksidesreceptet följs helt, så jag brukar göra på mitt egna sätt. Till den här citrusmarmeladen tog jag lite vad jag hade hemma, så gör du likadant. Tänk bara på att använda fina frukter. Som i alla inläggningar är det råvarornas kvalitet som avgör om det ska bli ett bra resultat som inte möglar meddetsamma (och det är ju tråkigt när det har lagts ner tid och arbete).

3 apelsiner
2 lime
2 clementiner
saften från 1 citron
2 dl vatten
500 g syltsocker, dvs ½ paket

Tvätta citrusfrukternas skal mycket noga. Dela dem på mitten och skär tunna skivor. De stora frukternas skivor kan du dela i mindre bitar så att det färdiga resultatet inte innehåller för stora bitar.

Koka upp vattnet med citronsaften i en gryta. Lägg i citrusfrukterna och sjud i 15-20 minuter. Tag av grytan från värmen och blanda sedan ner syltsockret. Koka upp och låt koka kraftigt i 5-10 minuter. Låt marmeladen få svalna något i 10- 15 minuter (det blir då enklare att hälla upp eftersom att du inte bränner dig lika lätt på burkar med varmt innehåll mm). Häll upp på ordentligt rengjorda burkar. Jag brukar diska mina burkar noggrant och sedan koka dem strax innan själva upphällandet skall ske. Skruva åt locken och låt burkarna svalna ordentligt innan de ställs in i kylskåp (eller var du vill förvara dem) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar