tisdag 16 februari 2010

Mammas "asiatiska" biffgryta



Min mamma gör den godaste mat som finns. Ja, jag vet, det finns säkert massor med mammor som gör det, men min mamma är speciell för hon är ju just min mamma. I helgen var det familjebesök och då knåpade mamma och jag ihop denna gryta. Om den är så asiatisk egentligen vet jag inte. Men den ser ut som något man skulle kunna få på en kinarestaurang. Hur som helst var det riktigt gott, väl värt att prova.

När jag nu ska skriva ner hur vi gjorde så kommer jag på att jag inte riktigt vet mängderna. Vilken fasa! Det får helt enkelt bli ett recept på känn. (Och när jag pratar med mamma så får jag verkligen veta att det gjordes på känn). Men oavsett så tror jag nog att om du ger dig på att prova så kommer det att bli bra ändå, du får helt enkelt smaka dig fram.

vi använde benfri karré som strimlades
färska champinjoner, en liten hög, klyftade
2 röda paprikor, delade i bitar
½ purjolök, i delar
1½ msk färsk ingefära, riven
2 msk soja
1 tsk sambal oelek
½ buljongtärning av vardera; kött, grönsak och kyckling
5 dl vatten
1 msk vinäger
vetemjöl
olja
salt
peppar

Grönsakerna fräste vi i lite olja i en stekpanna. Sedan la vi upp dem i en bunke.

Köttet blandades i lite mjöl och lades sedan i stekpannan för att brynas. Sedan tillsatte vi lite vatten (ej hela mängden)och det fick puttra lite.

Sedan tillsattes resten av vattnet, ingefäran, soja, sambal oeleken, buljongtärningarna och vinägern. Det fick koka ihop och sedan puttra på lägre värme i ca 10-15 minuter.

Om du tycker att grytan behöver redas ytterligare så är det bra att göra det nu. Lägg sedan i de frästa grönsakerna och låt koka ihop med resten av grytan. Smaka av med salt och peppar.

Vi serverade grytan med potatis och en sallad på snabbt uppkokt rödkål med apelsinfiléer och smulad fetaost (det är det som ser lite konstigt ut på bilden).

2 kommentarer:

  1. Tur att du har skrivit ett recept så vi kan göra om det igen
    kram mamma

    SvaraRadera
  2. Ja det här var så smaskigt så det måste göras igen. Hoppas nu bara att du och jag kom ihåg alla ingredienser.

    SvaraRadera