måndag 8 februari 2010

Goda småkakor med citrus och kokos


C sa: "Det här receptet måste du lägga in, även om ingen annan tycker om dem, men de här måste du göra igen."

Ett recept med så goda vitsord måste ju sparas för framtida bakning. Receptet hittade jag i ett smakprov på boken "Sommarens söta" men jag lovar kakorna passar under hela året. Första smakprovet togs när de nästan var precis utplockade ur ugnen (hade bara fått svalna lite), så de var fortfarande lite varma och mjuka, helt underbart goda. Men även nu när de har svalnat helt så är de oemotståndliga. Tur att sockret var i det närmaste slut här hemma så att jag endast kunde göra en halv sats av originalreceptet för annars hade jag haft ännu fler som jag kunde äta upp nu.

1 dl kokosflingor
200 g smör
2 dl strösocker
rivet skal av 1 citron
rivet skal av 2 lime
5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk hjorthornsalt
½ tsk salt

Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna tills de blir gyllenbruna. Låt dem svalna på ett fat eller i en skål.
Vispa smör och socker poröst, blanda i citron- och limeraspet.
Blanda alla de torra ingredienserna i en skål och rör sedan ner det i sockerblandningen. Blanda ihop till en deg.
Rulla till små bollar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd form.
Grädda i ca 20 minuter i 150 grader.
Låt kakorna svalna.


Jag gjorde som sagt en halv sats, men det blev 1 dl kokosflingor enligt receptet (för de hade jag redan rostat). Hjorthornsalt fanns det inget hemma så det fick bli bikarbonat istället (samma mängd bikarbonat som det skulle ha varit hjorthornsalt). Kanske gjorde det att mina kakor inte blev så höga utan mer flöt ut. Men som sagt, smaken blev det inget fel på.


Uppdatering:
Jag har nu bakat kakorna igen men denna gången med hjorthornsalt enligt originalreceptet. Kakorna blev inte alls höga utan flöt ut mycket mer än förra gången, så min teori om bulliga kakor var felaktig. Kakorna blev "fluffigare" (om man nu kan säga så om hårda småkakor) och påminde lite om drömmar. Smaken var däremot densamma.
Men jag tyckte bättre om kakorna när de var bakade med bikarbonat för då fick de ett lite segt innehåll, så i fortsättningen blir det bikarbonat när jag bakar dessa kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar