torsdag 4 februari 2010

Fröken Fläders surdegsprojekt: dag 2 och 3


Imorse (dag 2 i surdegens liv) var det dags för att skaka lite på burken. Att skaka tyckte jag inte fungerade. Det blandade inte om i burken. Så istället tog jag en sked och rörde lite försiktigt.

Nu på kvällen då det åter var omrörningsdags så gick det lite bättre med skakandet, men jag tog ändå till skeden för att blanda runt allt i burken.

Jag kan inte se någon större skillnad på min surdegssats jämfört med igår. Kanske har det blivit lite mer i burken, men jag är osäker. Däremot så har det fått en liten annan doft. Det luktar inte illa (än... men det tror jag kommer. Fast jag vet ju i och för sig inte hur surdeg luktar, men jag har fått för mig att det inte luktar gott).

Förresten, burken med surdegen ska placeras på ett varmt ställe. Jag har sett olika förslag - skåpet ovanför kylen, ovanpå ett element - men jag valde att placera min burk på köksbänken. Temperaturen där burken förvarars ska tydligen vara mellan 20-25 grader och det säger termometern att vi har inne, så jag tycker inte att jag ska behöva placera den på något konstigare ställe. Och framför allt så ser jag den på morgonen, annars kanske jag skulle glömma att röra runt.


Dag 3 skulle det också röras runt i burken på morgonen och kvällen. Jag tyckte att det idag gick lite lättare att skaka burken än vad det gjorde dag 2, men det blev fortfarande inte tillräckligt omblandat så jag fortsatte att använda sked och röra lite lätt. Doften i burken har ändrat sig lite, men det luktar fortfarande inte så illa som jag har befarat. Kanske har jag haft en felaktig fördom om surdegslukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar