onsdag 3 februari 2010

Chokladglasyr i mikron


Jag har för längesen fått en mikrovågsugnskokbok (Laga mat i mikrovågsugn) av mamma. Jag kan inte minnas att jag har provat något recept ur den. Men tanken är ju skojig, kan man använda mikron till annat än att värma rester? Ja, det gör jag i och för sig, mikroknäck är ju tex både smidigt och gott, men riktig mat?

C har väl haft lite samma funderingar som jag, och i lördags var det alltså dags. Nu blev det inte mat som lagades utan en choklad- och banankaka med glasyr. Chokladkakan blev ingen hit. Torr och med lite eftersmak av bakpulver, vet inte om det berodde på tillagandet i mikron eller om det var receptet som var sånt (jag tänker bespara er receptet, vill någon ändå ha det så får ni höra av er). Glasyren däremot blev mycket god och så var den enkel att göra.

En sats chokladglasyr
Lägg 25g smör eller margarin och 1½ msk kakaopulver i en skål och kör på låg effekt i mikron i 2½ minut så att smöret smälter och blir varmt. Rör om efter ungefär halva tiden. Vispa sedan ner ca 2,5 dl florsocker och 2 msk mjölk. Vispa så att glasyren blir blank och tjock. Är den för tunn, tillsätt lite mer florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar