måndag 1 mars 2010

Tekakor med havresmak



Dessa tekakor blev mjuka och goda. Även idag, en dag efter nybakat, så känns de fräscha och som nybakade. Om man är ute i lite god tid (eller har lite tålamod) kan man lägga havregrynen i blöt i själva degbunken (så sparar man lite disk).
Själva blötläggandet av havregrynen kan tyckas som en onödig procedur, men det är det som gör den milda havresmaken (och annars hade man, när man bet i tekakan, mötts av hårda havregryn).

3½ dl havregryn
5 dl vatten
50 g smör
50 g jäst
1 tsk salt
2 ½ msk socker
7 ½ dl vetemjöl + mjöl till utbakningen

Lägg havregrynen i en skål och häll över vattnet (mina fick stå så här i ca 20 minuter).

Smält smöret. Häll det i degbunken och häll över lite av vattnet från havregrynen. Blanda runt.

Smula ner jästen och rör tills jästen har löst sig.

Blanda ner salt, socker, havregrynsblandningen och mjöl så det blir en deg. Låt degen jäsa i ca 1 timme.

Ta upp degen på bakbord och dela den i 16 bitar. Lägg bitarna på plåten och platta ut bitarna till ca 10 cm stora cirklar. Nagga kakorna med en gaffel och låt dem sedan jäsa i ytterligare 20 minuter. Värm under tiden ugnen till 225 grader.

Pensla kakorna med lite vatten och grädda dem sedan mitt i ugnen i 10 minuter.

6 kommentarer:

  1. Detta ska jag prova till helgen jag riktigt längtar att få pröva att baka dem.
    Kram M

    SvaraRadera
  2. Åhh, det är så roligt att baka, undrar om jag hinner sätta någon deg till helgen? Lycka till med dina havretekakor

    önskar fröken Fläder

    SvaraRadera
  3. Jag måste nog också testa dessa i helgen. Kan ju inte bara baka fröbullarna.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det kan vara roligt att ha något att variera med :)

    SvaraRadera
  5. De var jätte goda. ska göra om det till helgen

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du också tyckte om dessa tekakor.

    SvaraRadera