onsdag 24 mars 2010

Groddade mungbönor



Alldeles nya och färska grönsaker är ju inget man blir bortskämd med under vintern. Det är ju helt enkelt inte säsong, och det mesta importeras. Jag kan inte tänka mig att vitamininnehållet är på topp.

Att grodda är ett sätt att själv odla "grönsaker" fulla med nyttigheter. Men jag har aldrig groddat förut. Lite läskigt kändes det när jag bestämde mig för att prova. Expiditen i affären talade om för mig att mungbönor var ett bra förstagångsprojekt för en nybörjare. Så jag traskade hem med en förpackning ekologiska mungbönor.

Mitt groddande följde "receptet" på förpackningen till punkt och pricka. Först så sköljde jag mungbönorna och lät dem vila i vatten över natten. Sedan skulle de placeras i en burk och jag valde en vanlig glasburk som det varit inlagda rödbetor i och över den spände jag ett nät . Sedan skulle bönorna sköljas med vatten morgon och kväll i 3-4 dagar. Oj, vad de växte. Jag var tvungen att byta burk till en som det varit inlagd gurka i (modell större). Av en deciliter bönor fick jag alltså en stor burk groddar. Goda blev de också och så var det ju kul att se hur de växte där inne i burken.

2 kommentarer:

  1. det har jag också gjort med vanliga böngroddar. gott

    SvaraRadera
  2. Ja, det verkar finnas massor med olika frön som man kan grodda. Mumsigt och nyttigt :)

    SvaraRadera