onsdag 3 mars 2010

Potatisgratäng med persiljerot

Persiljerot - vad är det? Är det roten från vanlig persilja, ni vet sån med de där bladen som är obligatoriska på köpta köttbullsmackor. Inte vet jag, men en påse persiljerötter fick följa med mig hem efter att jag hade läst nånstans (minns inte var) att det skulle vara en underskattad rotfrukt.

Väl hemma så blev det en potatisgratäng med persiljerot. Inte smakade det "vanlig bladpersilja" men gratängen fick en lite sötare smakbrytning än vanligt. Det var en smak som jag inte riktigt kunde sätta fingret på. Den lyfte potatisgratängen men tog inte över smaken utan det smakade fortfarande potatisgratäng. Kanske hade jag i för lite persiljerot, inte vet jag, har aldrig ätit sådana innan. Men jag har fler persiljerötter kvar, så vi får väl se vad jag ska ta och hitta på med dem. Det kan bli någon mer potatisgratäng.

Jag använde ingredienser så det skulle räcka till en normalstor ugnsform och det blev 5 portioner.
Skala 10-12 potatisar, 1 persiljerot och 1 gul lök. Skär allt i tunna skivor. Häll lite olja i en ugnsform så att inte gratängen fastnar. Lägg ett lager potatisskivor i botten av formen. Lägg sedan över lite persiljerot och lök. Salta och peppra. Lägg ett nytt lager av potatis. Hyvla (eller riv) över lite ost. Lägg på det sista av persiljeroten och löken. Salta och peppra. Lägg på de sista potatisskivorna. Häll över grädde och mjölk (totalt 2-3 dl). Lägg eventuellt på lite mer ost. Sätt in gratängen i ugnen i 175 grader tills potaisen känns mjuk. För mig tog det ca 45 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar