måndag 16 augusti 2010

Rabarberkyckling


Jag har fullt upp med att njuta av sommaren. Det är, och har varit, helt underbart härligt. God mat har i alla fall hunnits med att både lagas och ätas. Som den här supergoda rabarberkycklingen som jag hittade i en receptfolder från Arla. Viss modifiering men i stort sett enligt deras receptidé.



För fyra personer behövs:
4 kycklingfiléer
salt
smör
ca 3 dl rabarber
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 msk honung
½ tsk sambal oelek
1 riven vitlöksklyfta
gräslök

Skär kycklingen i bitar, salta dem och bryn dem i smör. Lägg kycklingen i en ugnssäker form och strö över rabarber som skurits i bitar. I en bunke vispar du sedan ihop övriga ingredienser (utom gräslöken). Häll blandningen över kycklingen. Sätt in formen i mitten av ugnen i 225 graders värme i ca 15 minuter (kolla att kycklingen är färdig). Strössla över lite finhackad gräslök.

Mums vad gott det var tillsammans med nypotatis!

onsdag 7 juli 2010

Syrlig rabarbersås till pasta



Rabarber är för mig (och troligtvis många andra) starkt förknippat med efterrätt på våren och försommaren. Så när jag hittade detta receptet på en pastasås med rabarber som en av huvudingredienserna blev jag naturligtvis väldigt intresserad och nyfiken. Vi åt såsen som den var med pasta. Men jag kan tänka mig att den skulle vara god med till exempel lite kassler till eller som en sås på en buffe eller varför inte att doppa ett gott bröd i. Såsen blev ganska så syrlig. Men den som hamnade i lunchlådan till nästa dag kändes "mildare". Jag vet inte om det berodde på att såsen hade fått mogna, eller om jag hade lite mindre sås då. Receptet kommer ifrån Mossagården.


2 gula lökar
1 morot
1 liten palsternacka
2 st pressade vitlöksklyftor
5 rabarberstjälkar
1 röd paprika
saft av 1 apelsin
3 msk vatten
1 knivsudd cajenpeppar
2 msk socker
1 tsk röd currypasta

Garnering
1/2 dl hackad citronmeliss

Hacka löken. Riv morot och palsternacka grovt. Skär rabarben i tunna skivor och paprika i bitar. Blanda allt i en kastrull och småkoka tills det har kokat ihop till en sås, ca 15 minuter.
Strö över citronmelissen och servera med nykokt pasta.

tisdag 6 juli 2010

Flädersaft


Nu doftar hela trädgården av fläder. Glad är jag, för då kan jag göra den godaste av safter... irriterad är han med stort H för då kan det bli fler fläderbuskar vilka sprider sig med otrolig fart.


25-30 blomklasar av äkta fläder (var säker på att du tar rätt, den andra är nämligen giftig).
3 citroner, rivet skal och saft
1,5 l vatten
ca 1,5 l socker
50 g citronsyra

Skölj blomklasarna och lägg i en rostfri bunke. Häll över det rivna citronskalet och citronsaften över blommorna.
Koka upp vattnet och blanda ner sockret och citronsyran.
Häll försiktigt sockerlösningen över blommorna.

Täck bunken med en tallrik. Jag brukar göra mitt saftkok på kvällen och då låter jag bunken stå i rumstemperatur över natten, så att det svalnar. På morgonen rör jag runt i bunken och ställer sedan in den i kylskåpet. Rör sedan runt i bunken morgon och kväll. Efter 3-4 dagar är det dags att sila saften.

Häll upp den avrunna saften på flaskor och burkar. Förvara gärna i frysen för extra hållbarhet. Om du inte fryser in saften kan det vara bra att använda mer socker än vad jag har.

onsdag 30 juni 2010

Vitlöksdoftande fläskfile med champinjoner


Kära syster föreslog detta recept när vi skulle laga mat tillsammans. Oj, vad det var gott. Receptet kommer ursprungligen från Tasteline.

Till 4 personer behöver du:
1 fläskfile, ca 500g
10 champinjoner
2 msk fond (kommer inte ihåg vilken sort min syster hade)
2 dl grädde
2 dl vatten
2 msk senap
2 vitlöksklyftor

Skiva svamp och fräs i lite smör i en stekpanna med hög kant. Lägg upp svampen på en tallrik eller i en skål så länge.

Skär fläskfilen i mindre bitar och lägg i stekpannan. Bryn köttet runt om.

Riv vitlöken och blanda ner i köttet tillsammans med svampen. Blanda övriga ingredienser i en skål och häll det sedan över köttet.

Låt alltsammans småkoka tills köttet är genomstekt och såsen har tjocknat något.

Servera tillsammans med pasta och någon sallad.


Maträtten blev ganska så blek så jag föreslår att man dekorerar den med lite kryddgrönt eller kanske röda paprikastrimlor. Fast smaken var det som sagt absolut inget fel på :)

lördag 19 juni 2010

Love is in the air



Vi är bjudna på fest idag. Bröllopsfest i tv-soffan. Det är verkligen kärlek i luften och brudparet ser mycket lyckliga ut.
På bröllop är det tradition med tårta och även om man firar i soffan hemma så kan man ha tårta. Vad passar väl bättre på ett prinsessbröllop än prinsessbakelser. Receptidén kommer från coop, men jag har gjort lite modifieringar.

Prinsessbakelser


10-12 stycken

Muffinskakorna
200g rumsvarmt smör
3 dl socker
3 ägg
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen och rör hela tiden.
Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker i en separat skål. Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten. (Det här blir en ganska fast smet, inte som vanlig sockerkaka).
Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och klicka ut smeten i formarna.
Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter i 200 graders värme.
Ta bort muffinsarna från plåten och låt svalna.


Citronkräm, fyllning 1
1 ägg
1 dl socker
saft och skal från ½ citron
50 g smör i mindre bitar

I en kastrull rör du ihop ägg, socker och citronsaft och skal. Låt blandningen bli varm. Rör hela tiden. (Blandningen får inte koka men den kommer att tjockna). Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret.
Låt kallna.

Hallonröra, fyllning 2 Blanda hallon och grädde, ev lite florsocker.

Dekoration
grädde
marsipan
jordgubbar


Bakelserna
Dela muffinsarna i tre delar. Bred citronkrämen på den nedersta. Lägg på en botten. Bred på hallonröran och lägg på sista bottnen. Täck med grädde och lägg lite grädde som en bulle på muffinsen.
Kavla ut en bit marsipan tunt och täck muffinsen.
Dekorera bakelserna med jordgubbar.

Stort grattis och lycka till
tillönskas brudparet

lördag 12 juni 2010

Grönsakstårta


För ett tag sen hölls kalas i det flädriska hemmet. Många rätter var uppdukade på buffébordet och gästerna kunde kombinera ihop sin favorituppsättning av smaker. Bufféns olika rätter kommer att dimpa ner här allt eftersom och jag ska försöka hjälpa till att lotsa samman rätterna med bra komplement. Men det bäst är att blanda efter eget huvud, för då får man smakinriktningar som passar ens egen gom.

Här kommer ett recept på en grönsakstårta. Den är perfekt på en buffé eftersom att den går bra att göra i förväg. Tårtan passar både att servera varm som kall. Receptet har jag hittat på pickipicki.

2 msk olivolja
2 palsternackor
1 zucchini
2 morötter
1 gul lök
2 burkar kesella
2 msk maizena
ev. 2 dl riven ost tex. parmesan, eller västerbotten (men det går bra utan)
5 ägg
ca 1 dl hackad persilja
2 msk pressad citron
2 rivna vitlöksklyftor
2 tsk salt
1 krm peppar

Hacka löken och riv grönsakerna på rivjärnets grövsta sida. Hetta upp olja och fräs grönsakerna mjuka. Blanda kesella, maizena, eventuell ost och ägg i en stor bunke. Rör ner den hackade persiljan och smaksätt med citron, vitlök, salt och peppar. Blanda ner de frästa grönsakerna och häll blandningen i en smord form (24-26 cm i diameter. Antingen en vanlig ugnsform eller en med löstagbar kant). Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter tills grönsakstårtan stannat även i mitten, känn med en sticka. Ta ut tårtan och låt den stadga sig ca 30 minuter.

torsdag 10 juni 2010

Grillad paj



Här kommer ett tips till helgens grillande (för jag håller tummarna för att solen skiner). Att grilla en paj låter ju helt knasigt. Men, ja, kanske är jag knasig, men resultatet blir bra. Och att utnyttja värmen som finns kvar när man har grillat är ju inte dumt, och så slipper man springa in och hämta efterrätten.

Det du behöver är en folieform, pajdeg, rabarber (eller annan god fyllning) och en grill med lock och lite värme kvar.

Jag gjorde min pajdeg till två personer på ett mycket enkelt (och oprecist sätt). 5 nävar vetemjöl, 3 nävar socker och så ca 25 gram margarin nöps ihop till en smulig deg. 7 stycken rabarberstjälkar skalade och skurna i bitar (mina hemmaodlade rabarber är ganska så smala så har man tjockare kan man ta lite färre). Tryck ut pajdegen i formen (ca 20x10 cm). Strö över rabarberna.

När du har grillat färdigt köttet eller vad du nu grillar så ställer du bara folieformen på grillgallret. Lägg på locket på grillen och låt det stå tills degen har blivit färdigbakad och rabarberna är mjuka.