torsdag 10 juni 2010

Grillad paj



Här kommer ett tips till helgens grillande (för jag håller tummarna för att solen skiner). Att grilla en paj låter ju helt knasigt. Men, ja, kanske är jag knasig, men resultatet blir bra. Och att utnyttja värmen som finns kvar när man har grillat är ju inte dumt, och så slipper man springa in och hämta efterrätten.

Det du behöver är en folieform, pajdeg, rabarber (eller annan god fyllning) och en grill med lock och lite värme kvar.

Jag gjorde min pajdeg till två personer på ett mycket enkelt (och oprecist sätt). 5 nävar vetemjöl, 3 nävar socker och så ca 25 gram margarin nöps ihop till en smulig deg. 7 stycken rabarberstjälkar skalade och skurna i bitar (mina hemmaodlade rabarber är ganska så smala så har man tjockare kan man ta lite färre). Tryck ut pajdegen i formen (ca 20x10 cm). Strö över rabarberna.

När du har grillat färdigt köttet eller vad du nu grillar så ställer du bara folieformen på grillgallret. Lägg på locket på grillen och låt det stå tills degen har blivit färdigbakad och rabarberna är mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar