tisdag 29 december 2009

Muffins i silikon


Tomten var snäll i år (eller berodde det på att jag varit snäll i år?). I ett av paketen låg det muffinsformar i silikon. Jag har varit lite fundersam kring detta med bakformar i silikon. Plast i ugnen, det låter inte som en bra kombination. Men syster, som provat, sa att det fungerade utmärkt så alltså önskade jag mig formar för att själv kunna göra test. Idag var det alltså dags för första testet, muffins.

Muffinsen blev höga och fina och eftersom silikonformarna har ordentlig stadga så gled inte smeten ut som de annars kan göra. Det var enkelt att få ut muffinsen ur formarna när de hade svalnat, det var bara att göra en glipa mellan formen och muffinsen runt hela kanten och sedan vända dem upp och ner. Ett problem hade jag dock - tiden i ugnen. I receptet stod det 15 minuter men mina muffins var inte färdig förrän efter 25 minuter. Jag har använt mitt muffinsrecept tidigare men då i muffinsplåt och minns inte att det har varit "fel" på tiden. Kan det vara så att silikonen har sämre värmeledning än metallen i en muffinsplåt och att det därför behövs längre tid i ugnen?

3 kommentarer:

  1. Ja, de blev mycket goda! Men så är det ju alltid gott med blåbärsmuffins.

    SvaraRadera
  2. Fördelarna med silikonformar är ju att de går att återanvända, så blir det bättre för miljön också!

    SvaraRadera