måndag 21 december 2009

Krispiga pirogrullar


Piroger kan vara snabbmat även om man gör dem själv. Görs en större sats köttfärssås dagen innan och används färdig smördeg så gå själva tillagandet i ett kick. Den här gången var det dock en filodeg som låg i frysen som fick agera omslag. Det var lite krångligare att få ihop själva pirogen men resultatet blev bra; krispiga piroger som såg ut lite som vårrullar.

Mina piroger den här gången blev en kyl- och frysrensning, det är det som är så bra med piroger, de gå att variera i det oändliga. Nedanstående blev både kvällsmat och lunchlådor till oss båda.

400g köttfärs
1 gul lök, finhackad
2 strimlade morötter
1 burk champinjoner
1 paprika i bitar
salt, peppar och lite chilisås
filodeg
ägg

Fräs löken i lite olja och tillsätt köttfärsen. Stek tills köttfärsen är genomstekt. Tillsätt morötterna, champinjonerna och paprikan och krydda efter smak.

Ta fram ett filodegsark (tänk på att inte låta plattorna ligga framme och torka, då blir de spröda och svårhanterbara). Jag vek plattan dubbel för att få lite mer stadga i pirogerna. Lägg lite fyllning på och rulla ihop och pensla kanten för att få pirogen att hänga ihop. För att få en fin yta på mina piroger penslade jag dem med uppvispat ägg.
Läs på förpackningen på filodegen vilken temperatur den ska vara inne i. Eftersom att köttfärsröran är färdig redan från början behöver pirogerna bara stå inne i ugnen så länge att de får fin färg.
Servera med sallad.

Jag hade tänkt att jag skulle ha fetaost i mina piroger men det glömdes bort, så istället fick de vara en ingrediens i salladen.

2 kommentarer: